zondag 9 november 2008

Ineke op Tenerife 8

noot vooraf: Ineke zal op 7 december te zien zijn in een speciale uitzending van LUX (het programma waar ik, Ruben, die de brieven van Ineke op deze weblog plaatst, voor werk), te zien om 11.30 op Nederland 2 en wellicht daarna op www.ikon.nl/lux. Binnenkort vertrekt er een cameraploeg naar Tenerife voor opnames.

30-10-2008

Daar ben ik weer. Mijn terugkeer naar Tenerife lukte niet op 1 september, omdat ik nog midden in de voorbereidingen zat. Daarover eerst.

Op 23 augustus had de voorzitter van onze stichting "Toekomst voor vluchtelingen in nood" een open informatieavond georganiseerd in Zevenaar. Daar kon ik voor belangstellenden mijn plannen uitleggen. De opkomst was niet zo groot, in totaal zo'n 14 mensen, vooral uit de achterban. Er was één man van 'buiten'. Hij had het in de krant gelezen. Zoureia was er ook en vertelde iets over haar afschuwelijke ervaringen met de opvang hier in Nederland door de officiële instanties. Ook hoe gelukkig ze nu was, nu zij door een echtpaar liefdevol is opgenomen, naar school kan gaan en weer een toekomst voor zich ziet.

Ik heb de mensen verteld hoe ik tot mijn keuze ben gekomen om naar de Canarische Eilanden te gaan: Human Rights Watch rapport etc. Verder heb ik wat foto's laten rondgaan die een beeld gaven van de aankomst van een bootje met Afrikaanse immigranten. Bekim, uit Kosovo, kwam ook nog en vertelde hoe het is om na 8 jaar nog steeds in onzekerheid te verkeren. Al met al een geslaagde avond, gezien het feit dat iedereen vond dat ik op de ingeslagen weg voort moet gaan.

Omdat ik behoefte had aan coaching, had ik contact gezocht met Greenwish. Op 9 september kon ik door hen ontvangen worden. Ik kreeg allerlei handige praktische suggesties, o.a. dat ik moest zorgen voor een dekkende begroting vóór ik vertrok. Mensen zijn nooit bereid, werd mij gezegd, om achteraf tekorten te dekken. Een laptop viel wel tweedehands op de kop te tikken. Ik kwam uit op een begroting van E 3500,- voor 2 1/2 maand. Wie schetst mijn verbazing toen ik een email van het stichtingsbestuur ontving met de mededeling dat de man van 'buiten' de info-avond had bezocht, gezorgd had voor een bijdrage van E 5000,- van een fonds genaamd Terra. Ik kon dus gaan en nam op 1 oktober het vliegtuig naar Tenerife.

Een paar dagen vóór mijn vertrek kreeg ik een affiche van Pro Asyl - Duitsland met in dikke rood-zwarte letter: "Stoppt das Sterben" met op de achtergrond een foto van aanspoelende Afrikanen op het strand. Pro Asyl wil zoveel mogelijk handtekeningen gaan verzamelen in Europa en die op 10 december a.s., de dag van de mensenrechten (60e), aanbieden aan het Europees Parlement / Europese Commissie in Brussel. (U kunt ook tekenen op internet). Ik heb Pro Asyl aangeschreven en vandaag, 30 oktober, 50 affiches ontvangen met handtekeningenlijsten. Hier ben ik al begonnen met handtekeningen te verzamelen en als ik in december met de auto terug ga, plak ik op de ruiten die affiches en hoop in Spandje en Frankrijk nog veel handtekeningen te verzamelen. Samen met de brochure die ik heb laten maken moet deze gezamenlijke actie wel een succes worden.

Nu Tenerife: ik word reeds 4 weken via individuele lessen flink aan de studie (van het Spaans) gehouden. Mijn eerste drie maanden hier hadden mij de noodzaak daarvan doen inzien. Het helpt mij enorm. Ik moet namelijk nogal wat telefoontjes plegen om aan een nieuw onderkomen voor de volgende maand te komen. Overmorgen is het zover, dan moet ik uit deze studentenflat weg.

Voor het project heb ik, buiten het verzamelen van handtekeningen, alleen nog twee brochures bij de toeristenkerk van Puerto de la Cruz gelegd. Dat is een doopsgezinde kerk die door (?), Engelsen, Duitsers en Spanjaarden wordt bezocht. In die brochure, waarvan ik er 25 in het Spaans en 25 in het Frans heb laten maken, haal ik de woorden van Jezus aan uit Mattheus 25:35: "Ik had honger..." etc., met bij elk stukje tekst een foto van een Afrikaanse jongen of meisje. Dan vertel ik over de opvang van de Afrikaanse minderjarigen hier op de eilanden en hoe ze buiten alle rechten blijven. Verder wordt een inkijkje gegeven in de vier eeuwen slavernij en nog een eeuw kolonisatie van Afrika door het westen.

De grote immigratiestromen van Afrikan nu is, volgens mij, het gevolg van wat wij westerlingen de Afrikanen vijf eeuwen lang hebben aangedaan. Het westen krijgt nu de rekening gepresenteerd. Het doel van de brochure, wat ook het deel is van dit project, genaamd 'Noblesse Oblige' (Adel Verplicht) is de christenen in Europa op te roepen zich in te zetten voor de Afrikaanse jongeren die hier, en elders in Europa, aankomen, en hun een goede opvang en opleiding te bieden. De kerken zouden hierin het voortouw moeten nemen en daarmee een nieuwe evangelische wind kunnen laten waaien die ook voor jongeren aantrekkelijk is. M.a.w., deze grote immigratiegolf is een kans voor de kerken.

Graag uw reacties,

Ineke.

Ineke Koops
p/a Escuela Don Quichote
avenida de Colon 14
38400 Puerto de la Cruz
Tenerife - Espana

Geen opmerkingen: